Een zieke werknemer, wat te doen?

Een zieke werknemer, wat te doen?

30-07-2021

Ziekteverzuim komt in ieder bedrijf voor. Bij langdurig verzuim wilt u graag dat de zieke werknemer zo snel mogelijk weer terug komt. Lees verder over de eerste stappen bij ziekteverzuim, de plichten van werkgevers en tips voor het onderhouden van de arbeidsrelatie met de zieke werknemer.  

 

Eerste stappen bij ziekteverzuim

Zodra een werknemer zich ziek heeft gemeld is het verplicht voor u als werkgever om deze ziekmelding binnen vier dagen te melden aan een arbodienst of bedrijfsarts. In de begeleiding van en het contact met de zieke werknemer moet de werkgever zich namelijk wettelijk verplicht bij laten staan door een arbodienst. Op deze manier kan een arbeidsconflict worden voorkomen.

Mocht de werknemer aanspraak maken op een ziektewetuitkering, dan moet de werkgever de zieke werknemer ook bij het UWV ziekmelden binnen vier dagen. Als dit niet het geval is, dan hoeft pas in de 42e ziekteweek het ziekteverzuim te worden gemeld bij het UWV. Wel moet het loon worden doorbetaald tijdens het ziekteverzuim voor maximaal twee jaar.

 

Ziekmelden door een arbeidsconflict

Als er sprake is van ziekmelden door een arbeidsconflict en er geen sprake is van ziekte ten gevolg van het conflict, dan zal de arbodienst of bedrijfsarts oordelen dat de ziekmelding niet in de ziektewet thuis hoort. De werknemer en werkgever moeten dan het conflict binnen twee weken oplossen. Het is dan aan te raden om een onpartijdige gespreksbemiddelaar in te schakelen.  

 

Contact houden tijdens ziekteverzuim

Het is erg belangrijk om contact te houden met de zieke werknemer gedurende de verzuimperiode. Op die manier kunnen inzichten worden verzameld over wanneer u de werknemer weer terug kunt verwachten. Bovendien kan bij kortdurig verzuim alsnog een bedrijfsarts ingeschakeld worden, bijvoorbeeld wanneer de werknemer zich vaker kortdurig ziek heeft gemeld. De bedrijfsarts kan vervolgens achterhalen wat de oorzaak van het verzuim is.

Ook bij langdurig verzuim is het verstandig om regelmatig contact met de zieke werknemer te hebben. Op deze manier kan een goede arbeidsrelatie worden onderhouden. De drempel om te re-intregregen zal dan lager zijn voor de zieke werknemer.

De werkgever zal de eerste stap in het gesprek met de zieke werknemer moeten zetten en dit contact moeten onderhouden, tenzij het advies van de arbodienst anders aangeeft. Als de werknemer een gesprek weigert dan is het verstandig om alsnog een onpartijdige gespreksbemiddelaar in te schakelen.

 

Ondersteuning gespreksbemiddeling

Hulp nodig in het contact met uw werknemer? Dan staat Gesprek met personeel graag voor u klaar. We kunnen u als onpartijdige gespreksbemiddelaars ondersteunen tijdens het gesprek met een zieke medewerker of het gesprek met de zieke werknemer voeren. Op die manier blijft een functionerende arbeidsrelatie behouden en staat u ook nog eens sterker in het geval het arbeidsconflict groter wordt. Neem contact met ons op voor meer informatie over wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen.

Neem contact op