Hoe ga ik als werkgever om met het voeren van lastige gesprekken?

Hoe ga ik als werkgever om met het voeren van lastige gesprekken?

11-02-2021

Het voeren van lastige gesprekken is een minder leuke kant van het werkgeverschap of leidinggeven. Bij een lastig gesprek, zoals het voeren van een functioneringsgesprek, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat beide partijen kalm en vriendelijk blijven. Er wordt namelijk vaak ook kritiek geuit, wat kan zorgen voor wrijving. Gesprek met personeel helpt u graag met het uitvoeren van deze lastige taak. 

 

Mogelijke problemen bij een gesprek met een werknemer

U kunt als werkgever misschien opzien tegen het voeren van een lastig gesprek met een werknemer, omdat het nooit prettig is om negatieve feedback te geven. Dit moet voorzichtig worden aangepakt en het is altijd de vraag hoe een werknemer hierop reageert. In het ergste geval kan er een conflict ontstaan met een verslechterde verstandhouding als gevolg. 

Toch is het voeren van een functioneringsgesprek erg belangrijk, aangezien dit de relatie tussen de leidinggevende en werknemer over het algemeen verbeterd. Dit zorgt voor minder ziekteverzuim en een fijnere samenwerking. Daarbij dragen functioneringsgesprekken bij aan een actueel personeelsdossier en een consequent personeelsbeleid. 

 

Tips voor het voeren van een lastig gesprek

Hoe zorgt u als werkgever voor een gesprek dat zo soepel mogelijk verloopt? Zorg er ten eerste voor dat de werknemer van tevoren weet welke onderwerpen aan bod komen. Zo komt hij of zij niet voor verrassingen te staan en ontstaan er geen misverstanden. Hiernaast is het heel belangrijk om tijdens het gesprek goed naar uw werknemer te luisteren en om later eventueel iets met deze feedback te doen. Een werknemer die zich gehoord voelt, is over het algemeen meer gemotiveerd.  Benoem en benadruk tot slot ook zeker wat er wel goed gaat, om het gesprek positief te houden. 

 

Schakel een professionele gespreksbegeleider in

Om ervoor te zorgen dat het gesprek met uw werknemer soepel verloopt, kunt u Gesprek met personeel inschakelen. Een gespreksbegeleider zorgt als neutrale derde voor een open, kalm en prettig gesprek. Hij of zij begeleidt het gesprek professioneel zodat escalatie wordt voorkomen. Verder ontzorgt de gespreksbegeleider u door het gesprek voor te bereiden, in te plannen en administratief af te ronden. Neem gerust contact op als u op zoek bent naar ondersteuning.

Neem contact op