Bedrijfseconomische problemen door het coronavirus? Zo communiceert u dit met uw personeel

Bedrijfseconomische problemen door het coronavirus? Zo communiceert u dit met uw personeel

28-04-2020

 

Het coronavirus neemt niet alleen de samenleving over, maar ook een groot deel van het bedrijfsleven. Sommige bedrijven doen het beter dan ooit, terwijl andere vrijwel alle omzet mislopen. Als er door het coronavirus veranderingen plaatsvinden binnen uw bedrijf, is het belangrijk om deze problemen te communiceren met het personeel. Zo voorkomt u ongemakkelijkheden en zorgt u ervoor dat iedereen op de hoogte is van de actualiteiten binnen het bedrijf. Hoe zorgt u ervoor dat de communicatie tijdens de coronacrisis zo soepel mogelijk verloopt?

 

Het belang van communicatie tijdens de coronacrisis

De kans is aanwezig dat er veranderingen binnen het bedrijf doorgevoerd moeten worden door het coronavirus. Voor de meeste bedrijven is dit een grote stap en het personeel zit hier wellicht niet op te wachten. Het is dan ook belangrijk dat er tijdens de coronacrisis goed gecommuniceerd wordt met het personeel, aangezien zij erg van belang zijn voor het bedrijf. 

Door de juiste communicatie binnen het bedrijf tijdens bedrijfseconomische problemen, voorkomt u dat er spanningen op de werkvloer ontstaan. Communicatie met het personeel is één van de belangrijkste factoren om de sfeer binnen het bedrijf goed te houden. Als het personeel er later achter moet komen dat er problemen spelen binnen het bedrijf, kan de sfeer snel omslaan. Voorkom conflicten door op de juiste manier te communiceren.

 

Tips voor communicatie tijdens de coronacrisis

Communiceren tijdens de coronacrisis over bepaalde problemen binnen het bedrijf kan lastig zijn. Met onderstaande tips hopen wij het u makkelijker te maken en te inspireren. 

  • Wees eerlijk tegen het personeel.
  • Of u nu last heeft van problemen tijdens de coronacrisis of niet, een presentatie om het personeel op de hoogte te houden van de invloed van het coronavirus is een goed idee. Vertel tijdens deze presentatie ook wat er precies gaat veranderen in deze periode.
  • Geef medewerkers de mogelijkheid om met ideeën of suggesties te komen.
  • Vindt u het lastig om te communiceren met uw personeel? Vraag een gespreksbegeleider om hulp. 
  • Geef het ook aan als bepaalde werkzaamheden beter gaan dan normaal tijdens de coronacrisis. Geef complimenten!

 

Gesprekspartner nodig? 

Vindt u het lastig om het gesprek met uw personeel aan te gaan, of wilt u tips over het voeren van gesprekken tijdens de coronacrisis? Voor een samenwerking met Gesprek met personeel kunt u contact met ons opnemen. Op deze manier kunnen wij samen de mogelijkheden voor uw onderneming bespreken.